
Journalism in the Doxing Era:
Is Wikileaks Different from
the New York Times?
By Jack Goldsmith

The question is provocative, but the answer is hard. The
reaction
to WikiLeaks’ publication of the fruits of Russia’s DNC
hack raises
many puzzles about how we should think about
publication of
truthful secret information that touches on
public affairs. These
puzzles are important to figure out,
since organizational
doxing
is growing more prevalent and consequential and our
intuitions
about it are not obviously coherent. I don’t have
great answers
to what traditional news sources like the Times
should do with
hacked documents, but in practice I think
the Times and other
mainstream news organizations
operate more like WikiLeaks
than we have appreciated. Even if I
am wrong about that, I hope
the following analysis and questions
shed a little light on the
problem.

Many people who are appalled by WikiLeaks’ publication of the
stolen DNC emails applauded the publication by mainstream
news
organizations of Snowden’s stolen NSA documents. They
emphasize
Snowden’s good intent as a whistleblower, the Times’
aim to foster the public interest, and the positive consequences
of publication for the public interest (such as exposure of the
U.S. intelligence practices, the spread of encryption, more NSA
transparency, and a global privacy movement).  By contrast,
one

https://www.lawfareblog.com/contributors/jgoldsmith
https://www.schneier.com/blog/archives/2015/07/organizational_.html


story goes, Russia and WikiLeaks had bad intent and
publication
of the DNC emails skewed the public interest.

But this contrast is too easy. Many people question
Snowden’s
intent and believe the consequences of his disclosure
were
awful. And many people—including many Trump and Sanders
supporters—believe that WikiLeaks’ publication of the DNC
materials served the public interest and should have been
reported more robustly, and they don’t care about the intent,
good or bad, of the hacker/thief or the publisher. On this
latter
view, what matters to publication is only whether the
information is truthful and serves (one’s conception of) the
public interest; the intentions of the hacker and publisher are
irrelevant.

One way to test intuitions about the relative importance of
intent
and consequences to publication is to imagine that we
learn
tomorrow that Snowden was a Russian agent, as
some
believe. Would this new fact detract from the
good outcomes
achieved by publication of the NSA
documents? Those who liked
the Snowden revelations might
think differently of Snowden if he
were a Russian agent, but
should they think differently about the
publication of the
documents he stole? Does it matter that the
ends they
otherwise admire were achieved by a Russian
operation that aimed
to harm the United States?

Some argue that the difference between WikiLeaks and the
Times
is that WikiLeaks publishes without the Times’
editorial
filter, which better ensures that publication serves
the public
interest and protects innocent identities. The Times
is more
careful about what it publishes than
WikiLeaks. But what is

https://www.amazon.com/How-America-Lost-Its-Secrets/dp/0451494563/ref=tmm_hrd_swatch_0?_encoding=UTF8&qid=&sr=


remarkable is how much the Times
has been influenced by and
moved toward the WikiLeaks
model. Consider three examples.    

First, following WikiLeaks,
the Times now deploys SecureDrop,
which is an “open-source
whistleblower submission system that
media organizations can use
to securely accept documents from
and communicate with anonymous
sources.” The Times assures
SecureDrop tippers that it does “not ask for or require any
identifiable information” or “track or log information
surrounding our communication.” It also says that information
sent via SecureDrop is stored in encrypted format on its servers
and is decrypted and read on a computer unconnected to the
Internet.  

Second, the Times has lowered the bar on the
publication of
classified information in recent years.
 There have been many
reasons for this change, but one is
that the Times saw the many
public interest benefits
of WikiLeaks’ early State Department
cable release, and noticed
that the sky didn’t fall. The Times also
got
over its fear of legal consequences. Its Assistant General
Counsel, David McCraw, recently acknowledged
(47:30 ff.) that
the newspaper had lowered its bar to
publication because of the
WikiLeaks and Snowden experiences,
which convinced his legal
team “that there is no legal
consequence from publishing leaks”
of classified information, at
least where lives are not clearly at
stake.   

Third, as journalistic norms have changed in the Internet era,
the
Times has adopted a more capacious understanding
of what
types of publication are in the public interest. The Times
has
many more competitors than ever and is desperate for
revenue. As WikiLeaks and thousands of less scrupulous

https://wikileaks.org/-Leaks-.html#submit
https://www.nytimes.com/newsgraphics/2016/news-tips/#securedrop
https://securedrop.org/
https://www.nytimes.com/newsgraphics/2016/news-tips/#securedrop
https://www.justsecurity.org/34123/video-national-security-transparency-administration/


competitors around the globe published material that the Times
once might not have, the Times necessarily
wrote about the news
generated by these publications and
modified its own scruples in
the process.  The Times’
great
story on the DNC hack made this
point indirectly when
it referred to the “media’s appetite for the
hacked material”
and noted that “every major publication,
including The Times,
published multiple stories citing the
DNC and Podesta
emails posted by WikiLeaks, becoming a de
facto instrument of
Russian intelligence.”

To assess how much the Times has become like
WikiLeaks, and to
see how little the differing aims and
intentions of the two
publications ultimately matter, consider
what the Times would do
if it received the DNC emails
through its SecureDrop
page. The
Times reported on
WikiLeaks-released emails about DNC
machinations against Bernie
Sanders, staffer questions about
Clinton’s judgment, and DNC
connections to big donors and big
journalism. Would it have
published and reported on the same
emails if it had received
them anonymously in the first instance?
 

We don’t need to speculate much about this question, since we
saw what the Times did when someone anonymously gave
it
three pages from Donald Trump’s 1995 tax return. The Times
never learned the identity of the source. Instead,
it assigned a
slew of reporters to authenticate the document, it
hired tax
experts to analyze the document, and it spoke with
Trump’s
former accountant who prepared the 1995 return. After
determining that the document was authentic and would serve
the
public interest, it published
and reported on it even though
doing so posed some legal risk.
In general, this is how major
news outlets proceed: They publish
truthful information they

https://www.nytimes.com/2016/12/13/us/politics/russia-hack-election-dnc.html
https://www.nytimes.com/newsgraphics/2016/news-tips/#securedrop
https://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/2016/10/02/e7c1e0ce-88e0-11e6-b24f-a7f89eb68887_story.html?utm_term=.70ca442d3ebb
https://www.nytimes.com/2016/10/03/insider/the-time-i-found-donald-trumps-tax-records-in-my-mailbox.html
https://www.nytimes.com/2016/10/02/us/politics/donald-trump-taxes.html


deem to be in the public interest even
if the documents are
extracted unlawfully. (Note that, in
an important contrast to
some of its less exalted competitors,
the Times did not publish
the salacious
Trump dossier because it could not authenticate it.)
  

If the Times’ treatment of Trump’s taxes are a guide,
it would
have authenticated the anonymously delivered DNC emails
and
then published them. It would not have published the
whole
cache, as WikiLeaks did, but it would have published an
edited
selection that included emails involving the Sanders
bias,
Clinton’s poor judgment, and the DNC’s connections that
were so
relevant to and consequential in the public debate. And
it would
have done so even if it could not confirm the source
of the leak. The
Times might have had more
honorable intentions than WikiLeaks
in publishing the
information in the anonymously received
emails, but the
pre-election impact would have been similar. If
anything, the
impact might have been greater, since some
people discounted the
DNC emails due to the identity of the
actual publisher
(WikiLeaks) and the source of the documents
(Russia). (As noted
below, the Russia attribution likely
heightened the hack’s
post-election impact.)
                

These are some of the reasons why I doubt there are material
differences between WikiLeaks and the Times when it
comes to
publishing truthful information in the doxing era.
Whether I am
right or wrong, the analysis suggests the following
hard but
important questions:

1. In an era of SecureDrop, how can the Times tell
the difference
between a whistleblower and a foreign
intelligence service
running an information operation? If
we are troubled that the

https://www.documentcloud.org/documents/3259984-Trump-Intelligence-Allegations.html


Times might have published
DNC emails delivered anonymously
by Russia, should we question
the legitimacy of mechanisms like
SecureDrop? Should the Times
rethink its policy of publishing
anonymously delivered
truthful information? If not, doesn’t that
mean that the Times
doesn’t care about the identity or intention
of the actor
who stole and delivered the information?

2. If Trump lost a close election and a contributing factor was
the
public reaction to the Times’ story about his 1995
tax return,
would those who are angry now about publication of
the DNC
emails be angry about the Times’ tax return
story? Would it
matter whether the tax return was published by
WikiLeaks
rather than the Times? What if we
learned that the tax return tip
to the Times was an
information operation by China that aimed
to help Clinton win?
How do we know the tax return tip wasn’t
such a Chinese
information operation? Should our reaction to
the publication of
Trump’s 1995 tax returns differ depending on
whether the source
was China, Marla Maples, or the Clinton
campaign? Or is the
public interest served no matter who is
responsible?

3. Why didn’t the Russians hide their tracks better, and why
didn’t
they give the information to the Times a
mainstream
publication via SecureDrop rather than to
WikiLeaks?* Could it
be that—as David Ignatius
speculated in the context of the
Trump dossier in the news
last week—they wanted to be
discovered in order to heighten the
post-election impact of the
revelations? The information in
the DNC emails would have been
much less disruptive after the
election if it had been published
in the Times a
mainstream publication rather than WikiLeaks,
and if the
identity of the hacker was never revealed.

https://www.washingtonpost.com/opinions/why-did-obama-dawdle-on-russias-hacking/2017/01/12/75f878a0-d90c-11e6-9a36-1d296534b31e_story.html?utm_term=.57a4de8cdc91


4. Will we see a race to the bottom (or top, depending on your
perspective) in which both WikiLeaks and the Times will
be
circumvented entirely? Recall that portions of the
stolen DNC
information first appeared on Gawker and then on DC
Leaks
before being published in much larger quantities by
WikiLeaks. As Susan wrote in comments on an earlier draft:
“Any
idiot can create a website and post information
directly. That
may eliminate the need for press or other
intermediaries
entirely, which we will eventually need to
grapple with as well.”
How will we grapple with this
possibility, especially given the
extraordinarily destructive
impact that the “not
particularly
sophisticated” and thus easily replicable DNC
operation is having
on American politics?

5. How much worse is this all going to get when organizational
doxing starts to include—as it inevitably will—documents that
are mostly accurate but subtly altered, with great consequence?
 Will mainstream journalists demand authentication of every
element of anonymously tipped information before publication?
Will their less
fastidious competitors?

*After publication of this post a smart reader pointed out that
the Times’ SecureDrop only went
online on December 15, 2016
even though other
mainstream publications, like the Washington
Post, had launched
SecureDrop much earlier. The Russians thus
could not have
given the information to the Times anonymously
last summer, though it could have given it to the Post or
other
mainstream publications. It is unclear why the Times waited
so
long to create a secure channel for anonymous tips even
though
other mainstream news outlets had done so much earlier
and
even though opinion writers in the Times itself
had urged
such
measures as early as 2011.  It is also
curious that the Times

http://www.politico.com/story/2016/12/obama-press-conference-transcript-232763
https://www.buzzfeed.com/kenbensinger/these-reports-allege-trump-has-deep-ties-to-russia?utm_term=.swQD3kzP9k#.waG1BZo6vZ
http://www.nytco.com/the-new-york-times-launches-anonymous-tips-page/
https://www.washingtonpost.com/pr/wp/2014/06/05/qa-about-securedrop-on-the-washington-post/
http://www.newyorker.com/news/amy-davidson/introducing-strongbox
http://www.nytimes.com/2011/10/27/opinion/without-computer-security-sources-secrets-arent-safe-with-journalists.html


decided to launch SecureDrop
at the height of the controversy
over WikiLeaks and the
election.   


